torstai 21. huhtikuuta 2011

Markku Partinen ja Maarit Huovinen: Unikoulu aikuisille – Opi selättämään unettomuus

Uni on mielenkiintoinen asia. Se on myös asia, jota ei usein osaa arvostaa silloin, kun nukkuminen on normaalia. Unettomuus on kuitenkin yllättävän yleistä ja varmasti kaikki ihmiset ovat joskus elämässään kärsineet edes tilapäisestä unettomuudesta. Vaikka tästä blogista ei olekaan tulossa mitään terveysblogia, ajattelin nostaa esille Markku Partisen ja Maarit Huovisen kirjan Unikoulu aikuisille – Opi selättämään unettomuus.

Unikoulu aikuisille sisältää uusinta tietoa unettomuudesta ja sen hoidosta. Lisäksi kirja on helposti lähestyttävä ja helppotajuinen. Se on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäinen osa sisältää runsaasti tietoa nukkumisesta ja unettomuudesta. Kirjan toisessa osassa pureudutaan unettomuuden syiden selvittämiseen ja unettomuuden hoitoon. Kolmas osa sisältää lähteitä ja liitteitä, joiden joukossa on myös apuvälineitä oman unettomuuden tutkimiseen.

Kirja painottuu sellaisiin asioihin, joita jokainen voi tehdä itse parantaakseen untaan. Unikoulu aikuisille antaa ohjeita esimerkiksi oikeanlaisesta ruokailusta ja liikunnasta. Unihuolto opastaa muun muassa nukkumisergonomiaan ja siihen, millaisissa oloissa uni parhaiten tulee. Näistä asioista onkin apua myös sellaiselle, joka ei unettomuudesta kärsi. Aina omin voimin tehtävä unihuolto ei kuitenkaan riitä, joten kirja neuvoo myös, milloin pitää kääntyä ammattilaisten puoleen.

Kirja koostuu useista lyhyistä osioista, joita vielä rikkovat erilliset Unikortti- ja Unikoulu-osiot. Näitä lyhyitä alueita on helppo lukea ja silmäillä, vaikka samalla niistä syntyy vähän sekava vaikutelma. Lyhyet kappaleet tukevat kuitenkin kirjan opasmaisuutta, sillä Unikoulu aikuisille on nimenomaan opas käytännön elämään – myös niille, joille unettomuus on vain tilapäistä.

Lukunäyte sivulta 35:
Yleensä huonosti nukutun yön jälkeen nukkuu hyvin, mutta unettomilla tämä mekanismi ei toimi. Uneton kehittää toimintamalleja, jotka tuottavat unettomuutta sen sijaan, että ne toisivat tarvittavan levon. Tällaisia ovat "hyvissä ajoin" vuoteeseen meno, huomion keskittäminen uneen, unettomuuden pelko ja unen saannin yrittäminen. Ne myös tuottavat unettomuuden noidankehän: tunnetilan noustessa uni estyy ja katoaa.

Unikoulu aikuisille Adlibriksessä ja WSOY:n sivuilla.

Partinen, Markku ja Huovinen, Maarit: Unikoulu aikuisille – Opi selättämään unettomuus. WSOY, 2011.

3 kommenttia:

  1. Tämä voisi olla mielenkiintoinen kirja tutustua, vaikken unettomuudesta kärsikään. Päinvastoin, ongelmana on se, etten saa nukkua riittävästi ;)

    VastaaPoista
  2. Oliko tässä käsitelty eri päivärytmien aiheuttamaa unettomuutta? Itsellä kun unettomuus johtuu siitä, että pitää nukkua päivisin.

    VastaaPoista
  3. Susa, tämä on kyllä kiinnostavaa luettavaa joka tapauksessa. :)

    Réa, kirjassa on muutama sivu vuorotyön aiheuttamista uniongelmista, mutta luulen, että kirjan muistakin osista voisi olla apua. :)

    VastaaPoista

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...