Siirry pääsisältöön

Rachel Vincent: Uusi alfa – Kissojen kesken 6

Tämän lauantain ahmaisu oli Rachel Vincentin Kissojen kesken -sarjan viimeinen osa, Uusi alfa. Olen jo toistuvasti ja useissa tilanteissa hehkuttanut tätä sarjaa Harlequin Nocturnen parhaaksi, joten riittäköön se, että sanon tämän viimeisen osan olevan aivan loistava.

Uudessa alfassa Faythen ihmiskissalauma on sodan partaalla, ja kun vastapuoli käyttää likaisia keinoja, ei auta enää muu kuin ryhtyä suin päin epätoivoiseen taisteluun. Se pakottaa Faythen ihan uudenlaiseen asemaan, mutta onneksi hän on kasvanut sitä kohti joka kirjassa. Naisen on kuitenkin tehtävä epätoivoisia ratkaisuja, jotka saattavat tuhota koko lauman.

Rakkauden suhteen Uusi alfa on aika hiljainen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö kulisseissa tapahtuisi. Muutamassa viime kirjassa kasvatettu kolmiodraama nousi kirjassa epätoivoiseen huippuunsa ennen kuin ratkesi – suuntaan, jota arvelin ja toivoinkin. Mutta sehän näissä kirjoissa onkin parasta, että lopussa on kaikenlaista mukavaa odottamassa, enkä minä kaivannut ollenkaan lisää romantiikkaa. Sitä löytyy kyllä Nocturne-sarjan muistakin kirjoista.

Kissojen kesken on siitä hieman poikkeava viihdekirjasarja, että se sai minut usein tuntemaan oloni aika epämukavaksi. Sen lisäksi varsinkin tämä Uusi alfa oli eräissä kohdissa todella koskettava. Menetyksen suru tuli tekstistä ulos. Vincent osaa minusta kuvata tunteita varsin hyvin. Niin hyvin, että saa helposti kuljetettua lukijansa ahdistuksesta lopun helpotukseen.

Uusi alfa on mahtavan hyvä lopetus erinomaiselle sarjalle. Vähän haikeana jätän jäähyväiset Faythelle ja hänen laumalleen, sillä tämän sähäkän ja särmikkään naisen seikkailuista olisi miellään lukenut enemmänkin. Toivottavasti Nocturne-sarjaan löytyy jatkossakin yhtä hyviä kirjoja. Pidän peukut pystyssä.

Lue myös arvioni Kissojen kesken -sarjan aiemmista osista: Kissatyttö, Saalistaja, Syytetty, Kaappaus ja Myrskylinnut.

Lukunäyte sivulta 66–67:
Kyyneleet valuivat nyt entistä vuolaammin, ja aloin nyyhkyttää säälittävästi. – Minä rakastan heitä molempia, ja he molemmat rakastavat minua. Mutta kumpikaan ei suostu edes pitämään minua kädestä kiinni. Olen yksinäisempi kuin olen koskaan elämässäni ollut, ja se on minun omaa syytäni, niiskutin.

Uusi alfa Harlequinin sivuilla.

Vincent, Rachel: Uusi alfa – Kissojen kesken 6 (Alpha, 2010). 445 sivua. Suomentaja: Eeva Koskimies. Harlequin, 2012.

Kommentit