Siirry pääsisältöön

Kiire on lukemisen vihollinen

Tuntuu siltä, että viime aikoina on ollut koko ajan kiire. Kiire töissä, kiire tehdä kevään opinnot loppuun ja kiire viikonloppuna sinne ja tänne. Kiireessä minun on vaikea lukea. En ole koskaan ollut kovin hyvä lukemaan pienissä pätkissä. Minulle lukeminen on ennemminkin sellaista, että kirjaan saa uppoutua pitkäksi aikaa. Vartin lukutauko saa minut rauhattomaksi.

Olen opetellut työmatkalukemisen vasta tässä parin vuoden aikana. Samoin kuin odotushuonelukemisen, jota voi harrastaa odottaessaan vuoroaan vaikka hammaslääkärille. Työmatkani kestää bussilla puolisen tuntia, joten kyllä siinä ehtii jo aika hyvin uppoutua tarinaan. Kun oikein hyvä kirja on käsissä, tekisi kyllä mieli ajaa pysäkin ohi ja jatkaa lukemista. Työpäivän jälkeen on välillä liian vaikea lukea, silloin tulee usein vain tuijotettua tyhjyyteen.

Lukurintamalla onkin ollut hiljaista, ja olen nyt lukenut poikkeuksellisesti vain yhtä kirjaa. Se on Claudie Gallayn upea Rakkaus on saari, joka on lukupiirikirjana. En ole sitä vielä saanut loppuun, mutta olen hyvin vaikuttunut kirjasta. Pitää siis pian ottaa myös Tyrskyt luettavaksi. On minulla pari tietokirjaa myös luettavana, joista esimerkiksi Sinikka Piipon Elinvoimaa mausteista on mahtava. Samoin olen ihaillut paria käsityökirjaa, mutta niistä enemmän vähän myöhemmin. 

Onneksi on mukavia kirjallisia asioita tapahtumassa kiireestä huolimatta. Tänään on lukupiiri minun luonani, mikä kyllä aiheutti tuttuun tapaan ostos- ja siivouskiirettä. Ensi viikolla on Gummeruksen järjestämä Kukanpäivän kutsut, jonne ilokseni pääsen mukaan kuulemaan syksyn kirjoista ja tapaamaan ainakin paria muuta kirjabloggaria.

Ja kunhan saan viimeisen esseen kirjoitettua toivottavasti nyt viikonloppuna, on minulla taas aikaa lukea. Paitsi tietysti aivojen takalokerossa kaihertaa se gradu, joka on jumittunut ajatus- ja aineistonkeruuvaiheeseen. Innostusta siihen aion etsiä parista graduoppaasta, jotka varasin kirjastoon. Lukemistahan sekin on.

Kommentit

  1. Kiire on tosiaan lukemisen kannalta inhaa.

    Minua harmittaa ihan hillittömästi, etten (taaskaan!) pääse kirjatapahtumaan. Juuri sinä iltana on koulunsa aloittavien tulevien ekaluokkalaisten vanhempainilta, mikä on tietysti tärkeä tapahtuma sekin.
    Argh!!

    VastaaPoista
  2. Ihanaa, uusi Gallayn ihailija! :)

    Ja tyhmää, kiire pitäisi kieltää. Minullakin alkoi viikko ihan lupaavasti, mitä lukemiseen ja kirjoittamiseen tulee, mutta nyt näyttää huonolta. Täällä sitä pitäisi kirjoitella työjuttua blogikommentin sijasta ja muutenkin koko loppuviikko on täynnä. Miksi mulla ei voi olla kahta todellisuutta, jossa toinen olisi vain lukemista, kirjoittamista ja bloggausta varten?

    Ja minua ei ole edes kutsuttu mihinkään kirjatapahtumaan. ;)

    VastaaPoista
  3. Minäkin kannatan tuota Jennin ehdottamaa toista todellisuutta: Vähän huono lukukuukausi oli huhtikuu, kun oli muka vaan niin paljon kaikkea muuta. Ja kevään opintojakin nyt tässä vielä jne. Ehkä pitäisi laittaa läppäri useammin illalla vaikka jo seitsemältä kokonaan kiinni, auttaisikohan se?

    Kukanpäivän kutsut jää valitettavasti pitkän (tai no, ei se pitkä ole, mutta olisi pitänyt ottaa töistä junien takia melkein koko päivä vapaaksi jne...) matkan takia väliin, mutta ne kuulostivat tosi kivoilta, joten raporttia kehiin kiitos jos suinkin jälkikäteen jaksat :).

    VastaaPoista
  4. Kiire tosiaan tappaa ilon! Luin viime viikolla pieni kiire takaraivossa Per Petterssonin kirjan, ja harmitti, kun ei ehtinyt kunnolla rauhassa nauttia. Hyvä kirja menee ihan haaskoon tuolla tavalla! Kiireen vaihtoehtona on muiden hommien lykkääminen, mutta sitten kolkuttava omatunto estää lukemisesta nauttimisen :( Ei auta kuin ottaa vain työpinot esiin ja selättää ne ensin. Ehkä sitten lomalla... :)

    VastaaPoista
  5. Täällä muiden kiireiden lisäksi muuttokiireet... Olen minä silti lukenut, mutta tosiaan vain vähän kerrallaan on ehtinyt.

    VastaaPoista
  6. Itselläni on tällä hetkellä todella hyvä kirja kesken, mutta lukukokemus kärsii pätkittäisyydestä. Kun raahautuu koulusta kotiin, syö, tekee läksyjen vuoren ja mahdollisesti lukee sanakokeisiin, ei hirveästi jaksa enää lukea mitään.

    VastaaPoista
  7. Onneksi on sielunsisaria, jotka ymmärtävät. :) Kaikki nimittäin eivät käsitä sitä tuskaa, joka koituu lukemattomuudesta.

    Morre, harmillista, ettet pääse tulemaan. Olisi nimittäin ollut kiva tavata!

    Jenni, Gallayta täytyy saada enemmän. Ja onneksi kutsuja tulee ja menee. Toivottavasti taas tulee lisää. :)

    Tessa, läppärin sulkeminen auttaa mulla ainakin siihen, että pääsen ajoissa nukkumaan, muuten tulee kukuttua ties minne asti. Toivottavasti joskus nähtäisi myös sun kanssa. :D

    Kirsi, niinpä! Inhoan sitä, että pitää suorittaa joku kirja. Siitä katoaa nautinto kokonaan. Toivon, että mullakin olisi pian enemmän taas aikaa kunnon lukumaratoneihin. :)

    Salla, eikä, muuttaminen on yksi vähiten kiva homma. Mutta ainakin voit sitten järjestää kirjahyllyn kuntoon! ;)

    Anki, opiskelu vie tosi paljon tilaa aivoista, ja juuri sitä samaa tilaa, mitä mielellään käyttäisi lukemiseen. Mutta pakko kai sitä on ensin opiskella ja vasta sitten lukea huvikseen... Vaikka miten tekisi mieli vain heittäytyä kirjan pariin. :D

    VastaaPoista
  8. Tuo on NIIN totta! Itse olen huomannut, että tietokone ja tv vievät aika reippaasti kirjojen aikaa. Mutta ikinä niitä ei siltikään saa kiinni. :)

    VastaaPoista
  9. Kirjahiiri, niinpä! Jos telkkari on päällä, niin mä jään todella helposti siihen kiinni. Onneksi olen nyt oppinut edes sulkemaan läppärin, niin on yksi jumituspaikka vähemmän. :D

    VastaaPoista

Lähetä kommentti