Siirry pääsisältöön

Finnconin antia



George R. R. Martin oli Finnconissa kertomassa kirjoistaan ja kirjoittamisesta – ja tv-sarjoista ja monesta muusta asiasta. Hän puhui muun muassa minua suuresti kiinnostavasta asiasta: nimistä. Nimien antaminen hahmoille ja paikoille on Martinin mielestä vaikeaa. Hän käyttää apunaan erilaisia vauvannimikirjoja ja yrittää löytää hahmoilleen nimiä, jotka eivät ole jo muiden kirjailijoiden käytössä. Nimien myös pitää kuulostaa hyviltä ja niihin liittyvien myyttien ja historian pitää sopia hahmolle. Hän kertoi ihailevansa esimerkiksi Tolkienia, joka pystyi keksimään samalle paikalle useita nimiä eri kielillä. Martinin mielestä on vaikeaa löytää paikoille ja hahmoille edes yhtä hyvää nimeä. Minun mielestäni hänen keksimänsä nimet ovat kuitenkin varsin onnistuneita.

Kävin myös jonottamassa nimikirjoituksen ensimmäiseen osaan, Valtaistuinpeliin. Martin vaikutti mukavalta ja hänellä riitti aikaa vaihtaa muutamia sanoja jokaisen nimikirjoituksen pyytäjän kanssa.



Martin on pitkän linjan kirjailija ja conienkävijä ja olisin kuunnellut hänen juttujaan kauemminkin. Paikalla oli myös videokamera, joten ehkä nauhoitus tulee Finnconin sivuille vielä joskus. Kirjailija on paikalla myös huomenna sunnuntaina, jolloin hän lukee otteen Tulen ja jään laulun vielä keskeneräisestä A Dance With Dragons -kirjasta. On ehkä pakko mennä kuuntelemaan sitäkin.

Kaapelitehtaalla oli paljon ihmisiä, joista näkyvimpinä tietysti roolihahmoihin pukeutuneet cosplay-harrastajat. Täytyy ihailla nuorten rohkeutta – ja käsityötaitoja, sillä monet asuista olivat huikaisevan hienoja ja monimutkaisia.


Kommentit

  1. Mielenkiintoista! Kiitos raportista - tuo on minulle aivan uusi maailma.. Juttelitko siis itsekin kirjailijan kanssa ja saako udella, mitä puhuitte? Itse jotenkin vierastan tuollaisia tapaamisia. Sanoisin varmaan "Hello, I like your books" tai jotain muuta äärimmäisen omaperäistä. :)

    VastaaPoista
  2. Joo, juttelimme todella syvällisiä ;), tuokio meni jotakuinkin näin:

    GRRM: Hei, mitä kuuluu?
    Minä: Hei... öööö.. kiitos hyvää. Oletko viihtynyt Suomessa?
    GRRM: Kyllä, kiitos. Olin Suomenlinnassa ja saaristossa kiertelemässä. Mutta minun olisi varmaan pitänyt tulla tänne helmikuussa, koska tiedäthän, talvi on tulossa! Hehheh! (viittaus Tulen ja jään lauluun)
    Minä: Hihhih! Silloin on kyllä ihan erilaista, pimeää ja kylmää.... öööö... Aiotko viipyä vielä kauan?
    GRRM: Valitettavasti en, minun pitää mennä kotiin kirjoittamaan...
    Minä: No, mutta sehän on hyvä! Hihhih! (tämän viimeisimmän kirjan kirjoittamiseen on mennyt TODELLA kauan)
    GRRM: ...olen menossa Turkuun...
    Minä: No, se on kaunis kaupunki!
    GRRM: ...ja käyn Turunlinnassa jos vaan ehdin.
    Minä: Kannattaa käydä. Se on erittäin kaunis!
    GRRM: Joo...
    Minä: Toivottavasti saat täältä inspiraatiota kirjoittamiseen!
    GRRM: Joo...
    MInä: Oli erittäin kiva tavata!
    GRRM: Kiitos samoin!
    Ja sitten käteltiin ja nappasin kuvia :)

    VastaaPoista
  3. Oho, ihan oikea keskustelu! Oikeasti aika hienoa, jos tyyppi jutteli noinkin kauan kaikkien kanssa. :) Kiitos kun paljastit keskustelun sisällön.

    VastaaPoista
  4. Laitan kysymykseni nyt tähän, kun en löytänyt blogisi haulla arvostelujasi näistä Tulen ja jään laulu -sarjan kirjoista. Olet ilmeisesti lukenut niitä joskus aikaisemmin ennen blogia?

    Mutta asiaan... Nyt kun alkoi TV2:lla kirjoihin pohjautuva sarja, niin katsoitko ekan jakson, mitä pidit ja kuinka hyvin se vastaa mielestäsi kirjoja?

    Itse en siis ole vielä tutustunut näihin Martinin kirjoihin, mutta kiinnostaa kyllä kovasti. Tuo tv-sarjan eka jakso oli tosi koukuttava! Vähän tuli mieleen Tudors-sarja, mitä tulee seksin, väkivallan ja juonittelun määrään... ;)

    VastaaPoista
  5. sinidean, aivan oikein, olen lukenu Martinit ennen bloggauksen aloittamista. :)

    Katsoin Game of Thronesin kokoanisuudessaan jo Canal+:lta ja pidin siitä tosi paljon. Päätapahtumat vastaavat kirjoja oikein hyvin, vaikka toki paljon on jätetty pois ja painotukset ovat erilaisia. Myös jotkin hahmot ovat ehkä vähän muuttunet, mutta sarja on edelleen tosi mahtava! Suosittelen!

    Voisit tykätä kirjoistakin kyllä, kannattaa lukea esim. Morren arvio siitä ekasta kirjasta: http://morrenmaailma.blogspot.com/2011/07/george-r-r-martin-valtaistuinpeli-1996.html

    VastaaPoista

Lähetä kommentti